Hoi An naar Qui Nhon - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Hoi An naar Qui Nhon - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Hoi An naar Qui Nhon

Door: Adri van Wageningen

22 Mei 2016 | Vietnam, Dông Hội

Goedemorgen Nederland en trouwe lezers. Vandaag gaat de reis van Hoi An naar Qui Nhon, onder weg zullen wij een bezoek brengen aan My Lai en een klein ziekenhuisje. Om 08.00 uur vertrokken wij, na een goed ontbijt, met de bus voor een tocht van ongeveer tweeënhalf uur richting My Lai. Onderweg was weer veel te zien en veel verkeer ook al was het zondag. Het is vandaag verkiezingsdag in Vietnam dus iedereen gaat vandaag naar de stembus. Niet dat er veel te kiezen is, er is maar een partij, maar ze kunnen wel per kiezen uit verschillende vertegenwoordigers. Om 11.00 uur kwamen wij aan in My Lai. Dit zal sommigen misschien niets zeggen, zeker de jonge lezers, maar My Lai is een van de oorlogstrauma's die is overgebleven na de Vietnamoorlog. Het heeft zich afgespeeld op 16 maart 1968. 's ochtends vroeg vond in de buurt van My Lai op een Amerikaanse basis de briefing plaats van de C-Compagnie van de Taskforce Barker, Americal Divisionist. Volgens de legerleiding van de Compagnie, bij name van Captain Medina, was My Lai een broeinest van Vietcongstrijders en symphatiseerde de hele bevolking met de Vietcong. In de voorgaande periode waren veel Amerikaanse soldaten gesneuveld in het gebied, meestal door scherpschutters en boobytraps, zonder dat de Amerikanen ook maar een Vietcongstrijder zagen. Dit frustreerde de legerleiding behoorlijk en zij besloten hier een einde aan te maken. De C-Compagnie kreeg de opdracht om de dorpen op te ruimen en de soldaten moesten dit zien als een kans om hun omgekomen kameraden te wreken. De C-Compagnie stond onder leiding van 1st Luitenant William Calley, zij trokken in de vroeg ochtend de dorpen binnen en begonnen onmiddellijk te schieten op alles wat bewoog. De bevolking werd in een sloot gejaagd en zonder pardon vermoord waarna de hutten door de troepen in brand werden gestoken. Aan het eind bleek dat er geen enkele Vietconstrijder in het dorp aanwezig was maar alleen maar vrouwen, ouden van dagen en kinderen en waren bijna 500 honderd burgers gedood. Een dertiental overlevenden werden gered door helikopterpiloot Hughes Thompson die als verkenningshelicopter in de rondte vloog en uiteindelijk ook het uitmoorden van de bevolking stopte door 1st luitenant W. Calley zijn manschappen opdracht te geven het schieten te staken. Tijdens het bezoek aan het dorp zagen wij ook een documentaire van KRO-Reporter ui 1993 waarin te zien is hoe helikopterpiloot Hughes Thompsen terugkeert naar My Lai om te kijken of hij een jongen kan vinden die hij op 16 maart 1963 heeft gered. Zwel de documentaire als het rondlopen in het dorp, waar allen nog ruïnes zijn en een gerestaureerde woning, was heel indrukwekkend zeker als je voor een sloot waar 170 mensen in zijn doodgeschoten puur uit frustratie. Hier was ik even stil van.
Daarna gingen wij op weg naar klein ziekenhuisje dat rijders de Vietnam oorlog is gesticht door Dang Thuy Tram, een Vietcongstrijdster die medische hulp verrichtte langs de Ho Chi Minh route. Ook zij is helaas gedood door Amerikaanse soldaten. De soldaat vond bij een boek en dat bracht hij naar de commandant om te laten vernietigen. De aanwezige tolk die het boek las zij dat het geen gevaarlijk materiaal wasen de soldaat besloot het boek bij zich te houden eenmaal in Amerika bleek het het dagboek van Dan Thuy Tram te zijn. 35 jaar lang heeft hij het boek bij zich gehouden en is toen met het boek teruggegaan naar Vietnam en heeft het boek overhandigd aan de moeder van Dan Thuy Tram waarna het is uitgegeven en het geld wat het boek opbrengt wordt besteed aan het oprichten van kleine plaatselijke ziekenhuizen. Hierna reden wij richting Qui Nhon waar wij om 17.45 uur aankwamen. het is ook weer een prachtig hotel met mooie kamers, ik heb een bed van twee meter breed dus als er morgen geen verslag verschijnt dan ben ik zoekgeraakt in bed. Luitjes ik ga me even opfrissen voor het diner dus ik zou zeggen tot morgen, ijs en wederdienende, doei.

• 22 Mei 2016 - 21:28

Anita:

Hoi Adri wat een indrukwekkende dag vandaag. Als je dat zo hoort zou ik er pok stil van zijn. Groetjes we horen weer van je.

• 23 Mei 2016 - 05:16

Bianca:

Hoi Adri, wat een indrukwekkende reis, als ik jou verhalen zo lees. Hoop dat je lekker aan genieten bent van je avonturen daar. Leuk dat je ons meeneemt wat je op zo'n dag allemaal doet en ziet. Veel plezier nog. Bianca.

• 24 Mei 2016 - 12:27

Robert Sahusilawane:

Zo gaaf om te lezen. Je bent gewoon terug in de tijd. Goed verhaal