Qui Nhon naar Nha Trang - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Qui Nhon naar Nha Trang - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Qui Nhon naar Nha Trang

Door: Adri van Wageningen

23 Mei 2016 | Vietnam, Dông Hội

Hallo allemaal hier weer een nieuwe aflevering van het Vietnam feuilleton. Vandaag gaat de reis langs de kus van Qui Nhon naar Nha Trang. Om 06.15 uur gaat de wekker en om zeven zitten we gepikt en gedreven aan het ontbijt zou je denken. Nou dat liep dus iets anders. Gisteravond waren een in het hotel waar we zaten twee bruiloften en een hoop gasten hiervan waren dus blijven slapen en dachten kom laten wij ook lekker vroeg gaan ontbijten. Een ontbijtzaal vol met kwetterende Vietnamesen die 's ochtends dingen nuttigen waar onze maag op dat moment van om draait. Die draaien hund hand niet om voor een kop soep met paling en andere soorten vis op de vroege morgen. Maar deze Vietnamesen aten ook brood, dat was dus al op toen beneden kwamen, ook de kopjes waren op, alle tafels bezet en ga zo maar door. De bediening in paniek want er stonden zo'n 15 grote Nederlandse mannen op brood en kopjes te roepen. (We zijn namelijk gemiddeld allemaal een tot anderhalve kop groter dan hun) na veel gebaren, geroep en bewijs van de manager kwam er eindelijk weer brood dat na de vijftien groet Nederlandse mannen gelijk weer op was. Ze hebben alleen witbrood hier dus daar eet je zoiezo al meer van. Om 08.00 uur stapten we met ze allen non bus en begin de reis naar Nha Trang. Na ongeveer anderhalf uur rijden stopten we bij een bedrijfje dat ronde bootjes maakt van riet. Ze maken in een soort ronde kuipen in de grond, een soort mal, een rieten mat en maken een frame dat de rand wordt. Als het rieten gedeelte klaar is wordt de boot geheel afgesmeerd met poep van de koeien om hem waterdicht te maken, hierna drogen ze de boot drie dagen waarne het geheel wordt afgelakt. De boten schijnen zo'n 10 à 12 jaar meet gegaan als ze goed worden onderhouden. Hierna vervolgenden wij onze reis langs de mooie Vietnamese kust wat vele mooie plaatjes opleverde en stopte we na een goed uur bij Dai Lahn Beach wat fameus is vanwezige zijn mooie landschap en heldere zee. Alleen zoals op veel plaatsen waar het mooi is geen toeristen. Het barst in Vietnam van de ressorts en hotels maar waar ze van leven is ons nog steeds een raadsel. Soms zie je prachtige stranden met rijen parasols en strandstoelen maar geen mensen. Rond een uur of een komen we aan in Nha Trang en begeven we ons naar een restaurant voor de lunch. Het was weer zo'n restaurant waar je normaal gesproken langs zou lopen. Het eten was echter prima met een Chinese twist. Tomatensoep, Tjap Tjoy, een soort nasi met gefrituurde kip in zoetzure saus en gegrild varkensvlees. Heerlijk. Na de kuch gingen we naar een Cham tempel in de stad. Het was heel mooi en er was ook een dansgroep die traditionele dansen uitvoerden. Hierna begaven wij ons naar de haven voor een boottocht naar een eiland voor de kust waar de bevolking, 6000 mensen, geheel op zichzelf leeft en in zijn onderhoud voorziet door visvangst. Ze hebben op eiland eigen scholen zowel lager al middelbaar onderwijs. We hebben na aankomst op het eiland een klein rondje door het dorp gemaakt en het zag er allemaal erg armoedig uit op en in mekaar. Water uit putten dat ze dus ook gewoon drinken. Het rook niet erg fris op het eiland en in de haven was het ook niet allemaal even schoon, toch zie kinderen gewoon in het water zwemmen waar wij onze hond nog niet eens in zouden laten zwemmen. Hierna hebben wij met de boot nog een rondje rond het eiland gevaren en toen weer terug naar de haven van Nha Trang. Met de bus naar het hotel, ingecheckt en onze kamer opgezocht. Hij is niet zo groot als gister maar wel weer prima. Oke dit was het dan weer voor vandaag morgen mogen wij uitslapen, de wekker gaat pas om 07.00 uur, en dan gaan we richting Phan Thiet/Mui Ne. Fijne avond en tot morgen, doei.

• 24 Mei 2016 - 12:41

Robert Sahusilawane:

Ben benieuwd naar de foto's.