Ohrigstad-Kruger National Park - Reisverslag uit Fochville, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Ohrigstad-Kruger National Park - Reisverslag uit Fochville, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Ohrigstad-Kruger National Park

Door: Adri van Wageningen

30 April 2017 | Zuid-Afrika, Fochville

Vandaag gaan wij vis de Panorama route naar het Kruger National Park. Dit is een fantastische route die ons langs diverse bezienswaardigheden voert. We beginnen bij Blade River Canyon, dit is het op drie na grootste ravijn ter wereld met daarin de Drie Rondavels, dit zijn toppen in drie afzonderlijke bergen met de top in de vorm het dak van de diverse vormen van hutten die door Afrikaanse volkeren worden gebruikt. Het uitzicht is werkelijk adembenemend. Het weer is niet geweldig maar net op het moment dat wij er zijn trekt de ergste mist op. Na een half uurtje gaan we verder naar Bourke's Luck Putholes waar rivierdraaikolken vreemde ronde gaten in de rotsen hebben gevormd. Ook hier weer een fantastisch uitzicht wat vele mooie fot's en filmpjes oplever. Hierna gaan wij door naar God's Wiindow wat een prachtige doorkijk moet opleveren maar helaas "onze lieve heer" is niet thuis en het raam blijft dicht door de mist. Dan maar lunchen in Graskop en het wordt een heerlijke hamburger met patat. Je bent tenslotte op vakantie. Na de lunch weer wat winkeltjes bezocht en toen door naar de Lisbon watervallen. Dit zijn twee watervallen die honderd meter naar beneden vallen in een idilische omgeving. Ook hier weer prachtige plaatjes geschoten. Om 15.45 uur arriveren wij in de Lodge waar wij de komende twee nachten zullen overnachten. Het park bestaat uit tenthuisjes voorzien van alle gemakken. Geweldig om te zien en even in te wonen. Om 16.30 uur worden wij weer bij de receptie verwacht voor een middag-avond game drive. We vertrekken, dik aangekleed, het is namelijk reet koud als de zon weg is, bij daglicht met open landrovers en zien onderweg de eerste van de Big Five, de buffel. Hij loopt op een heuvel te grazen. Het is wat ver weg maar eerlijk is eerlijk we kunnen hem afvinken. Na drie kwartier stoppen wij op een rotsplateau waar we onder het genot van een hapje en drankje met z'n allen genieten van de ondergaande zon, werkelijkheden prachtig gezicht en fantastische omgeving. Het uitzicht is weids. Het Krugerpark is net zo groot als heel België dus je begrijpt het vergezicht is eindeloos. Na het invallen van de duisternis gaan wij verder. De chauffeuse heeft een schijnwerper waarmee zij de omgeving afzoekt op zoek naar dieren. De weg is ruw en de rit is ontzettend hobbelig dus we worden constant door elkaar geschud. De enige dieren die wij tenkomen in het begin zijn hazen en een uil. Dit leverde onder het kunstlicht wel weer een mooi plaatje op. Net toen we dachten dit was het dan wel voor vanavond zien wij twee keer een olifant in het struikgewas de eerste keer lukt het om hem redelijk goed op de foto te krijgen maar de tweede keer niet om dat de gids niet te veel met het licht op hem/haar wilden schijnen omdat ze daar erg agressief op kunnen reageren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De gids vertelde dat ze de vorige nacht door een rivierbedding reed en toen een nijlpaard tegenkwam die haar wilde aanvallen. Dus nu kunnen we dus officieel nummer twee van de Big Five afvinken al hopen we morgen nog wel bij daglicht enige olifanten te spotten. Om 19.30 uur arriveerden wij weer bij de Lodge alwaar wij weer genoten van een heerlijk diner wat onder andere bestond uit antilope vlees, kip en rosbief. Het was weer heerlijk. Daarna nog boek gekocht met kaarten van het park en waar alle in het park levende wilde dieren instaan zodat als je ze ziet ook weet wat het is, dit is vooral handig bij de antilopen soorten want daar zijn er velen van. Hierna tijd gekocht op internet om deze verslagen te tikken, wat wonderwel prima lukt zoals jullie zien. Nu dat was het weer voor vandaag, morgen gaat om 04.30 uur de wekker en vertrekken we om 06.00 uur opnieuw, maar nu de hele dag, naar het Krugerpark om hopelijk heel veel wild te spotten. Nu ik ga afsluiten en een knappe nacht afdraaien, lekker slapen dus, om morgen weer fris op toestaan. Doei en tot morgen met nieuwe verhalen.

• 01 Mei 2017 - 07:39

Wouter:

Ongelooflijk pa! Super mooie verhalen weer, ben echt super benieuwd naar de de foto's want die maken het hele verhaald toch wel af!
    Hopelijk zien jullie vandaag de rest van de big five, en zit het weer ook een beetje mee.
    Groetjes!

• 01 Mei 2017 - 08:10

Bianca:

Hoi Adri, wat geweldig om je verhalen te lezen. Had al wat foto's gezien op Facebook maar ben benieuwd naar de rest. Heel plezier op je volgende avontuur! Gr. Bianca

• 01 Mei 2017 - 12:39

Sylvia:

Hoi Adri, heel erg leuk om je verhalen te lezen. Zelfs de kids vragen ernaar om het voor te lezen. Jill is al blij, jij hebt een echte olifant gezien en op de foto genomen voor haar, ze is stiekem wel jaloers, maar haar olifanten knuffel maakt alles weer goed. Geniet ervan en we blijven je avonturen volgen.
    Groetjes van ons.

• 01 Mei 2017 - 16:29

Hans:

Hallo Adrie,

Leuk verhaal weer om te lezen, geniet er maar van.
    Veel plezier daar in het zuiden.

Groetjes Hans.

• 03 Mei 2017 - 15:56

Robert:

wat een top verslag. geweldig hoor om zo een olifant te zien

• 03 Mei 2017 - 16:10

Saskia:

Zo Adri, wat klinkt het geweldig wat je allemaal ziet en waar jullie allemaal komen. Groots allemaal zeg. En smaakt dat een beetje, zo'n antilopesteak