Drakensbergen - Reisverslag uit Underberg, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Drakensbergen - Reisverslag uit Underberg, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Drakensbergen

Door: Adri van Wageningen

08 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Underberg

Zondag 7 mei 2017, vandaag gaan we een tocht maken naar de Sani Pass. Dit is een tocht door de bergen naar het Koninkrijk Lesotho op 2874 meter hoogt. Om 07.30 uur vertrekken we richting het dorpje Underberg waar we zullen overstappen in fourwheeldrives. We hebben 3 kleine auto's en een tienpersoons auto. Ik neem plaats achterin de tienpersoons. Het begin Can de rit gaat over asfalt maar na een kilometer of tien gaat de weg over in goed onverhard. We zien weinig in de auto tot we het asfalt verlaten en de gids het dak van de auto omhoog en open doet zodat we een machtig uitzicht hebben. De tocht vordert gestaag en gaat van goed onverhard over in matig onverhard. We staan in de auto en hebben een machtig uitzicht over de Drakensbergen. Het is een hobbelige weg met smalle wegen en steile afgronden. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere en er worden vele foto's en filmpjes gemaakt. De tocht zal zo'n twee uur duren en bedraagt in totaal 46 kilometer. Na ongeveer een uur bereiken we de grens post van Zuid-Afrika en moeten we weer een stempel halen dat we het land uit gaan. Dit is de laatste plek op de weg omhoog waar een gebouw kan staan. We zitten inmiddels op 1875 meter hoogte. We gaan weer verder en de gids verteld dat we verder in de bergversnelling gaan rijden omdat we anders niet omhoog komen. De weg is vol haarspeldbochten ensoomige zijn zo krap dat we meerdere keren voor en achteruit moeten om de bocht om te komen. De gemiddelde stijgingspercentages zijn tussen de 20 en 25 procent. Langzaam kruipen we vooruit en weer een goed uur komen we aan bij de grens post ven het koninkrijk Lesotho. Dit is een klein zelfstandig land binnen Zuid-Afrika en het bestaat voor 90 procent uit bergachtig gebied waar niets verbouwd kan worden. Het grootste exportproduct is water wat zij exporteren naar Zuid-Afrika. Ook wordt er kobalt gedolven door de Chinezen. Boven op de berg aangekomen gaan we langs in de grenspost om ook hier weer een stempel te halen zodat daar weer het land in mogen. Het paspoort begint al aardig vol te raken met al die stempels. Hierna rijden we naar een klein gehucht boven op het plateau. Hier gaan we langs bij eeen gezin dat woont in een lemen hut met als enig meubilair houten banken langs de kant. Ze hebben geen bedden, toilet, stromend water, elektriciteit. Ze slapen op huiden op de grond bij het vuur. Net echt gezond want de rook van het vuur kan niet door de schoorsteen want die is er niet. We krijgen zelf gebakken brood aangeboden door de bewoonster en het smaakt heerlijk. De gids verteld een beetje hoe de mensen hier leven en dat is een arm bestaan. De enge mensen die ze zien zijn herders en toeristen. Ze verkopen ook zelf gemaakte spulletjes en ik koop een wollen muts want het waait hard en is best koud in je korte broek. In de winter kan het hier twintig graden vriezen. Hierna gaan we langs bij de hoogste pub van Afrika. Het is een gezellig ingerichte bar/restaurant waar we een heerlijk maaltijd
Voorgeschoteld krijgen van rijst met kip. We genieten na het eten nog van het mooie uitzicht en schieten de nodige plaatsjes en filmpjes. Hierna gaan we weer langzaam naar beneden wat ook weer een spectaculaire tocht is. In Underberg aangekomen stappen we weer over in de bus en gaan op weG naar het hotel waar we weer genieten van een heerlijk buffet. Dit was het voor vandaag tot morgen. Het was een fantastische dag. Doei.

• 08 Mei 2017 - 19:28

Saskia:

Klinkt alweer even fantastisch als alle voorgaande dagen.

• 10 Mei 2017 - 08:03

Robert:

Ik hoop dat je wat foto's op Facebook plaats. Ben benieuwd hoe het zicht is op bijna 3 kilometer hoogte

• 11 Mei 2017 - 14:51

Wouter: