Stellenbosch - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Stellenbosch - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Stellenbosch

Door: Adri van Wageningen

16 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag gaat de reis naar Stellenbosch waar we een culinaire wandeling zullen hebben door het oude stadsgedeelte en een bezoek aan een wijnhuis voor een proeverij. Om 08.30 vertrekt de bus en om 09.30 arriveren we in Stellenbosch. Het is een mooi oud stadje met een historisch centrum vol oude gebouwen. Eerst drinken wij een kopje koffie waarna wij om 10.00 uur onze gids zullen ontmoeten. De koffie duurt en duurt en na een half uur is het ze nog niet gelukt om 7 kopjes koffie te regelen. Het zal wel Afrikaans zijn. Bij het museum ontmoeten wij onze gids die ons culinair rond zal leiden door het centrum. De tocht voert ons langs mooie oude witte gebouwen. Het valt ons. U trouwens op dat er bijna alleen maar witte auto's rondrijden in Zuid-Afrika. Het zal wel met de warmte tempelen hebben. Onze eerst stop is bij de oudste slagterij (slager) van Stellenbosch waar wij getrakteerd worden op stukjes droogwors en biltong. Droge worst kennen wij ook in Nederland maar biltong niet. Dit is gedroogd vlees van het rund wat in dunne plakjes wordt gesneden. Het smaakt heerlijk. De slagerij ziet er keurig en authentiek uit, het enige wat opvalt is dat voorin de winkel het kantoor van de eigenaar is, bestaand uit een bureau voor het raam, en kooi met daarin een papegaai. Dit is voor Hollanders nieuw. We lopen verder en onze tweede stop is bij een bakkerij die volgens oude radiatie nog broodbakker in een houtoven. We proeven een stok stokbrood en de smaak is heerlijk. Het is een nog authentiek ingerichte winkel waar we mooie foto's maken. We lopen weer verder en de laatste stop is bij een theehuis waar we drie soorten thee geserveerd krijgen, rooibos, honey blossem en buchu. Dit laatste zou goed zijn voor diverse kwalen en bij ons goedgelovige Hollanders vindt deze gretig aftrek. Bij de thee worden diverse soorten koek geserveerd die we ons lekker laten smaken. De tocht is te einde en we gaan op weg naar het wijnhuis. Hier aangekomen worden we rondgeleid door de fabriek en gaan we aansluitend diverse soorten witte en rode wijn proeven. Om 13.30 uur gaan we richting lunch waar we ook 14.30 arriveren. De lunch is heerlijk en zitten lekker in het zonnetje. Om 16.00 uur gaan we weer richting Kaapstad en om 17.30 uur arriveren we bij het hotel. Nu de kopie een beetje reorganiseren en dan gaan weer naar het "Whaterfront" om te eten. Morgen staat nog een trip naar Kaap de Goede Hoop op het programma. Waarna we aan het eind van de middag/vroege avond richting vliegveld gaan om de terugreis te aanvaarden. Ik weet niet of ik morgen gelegenheid heb om een verslag te tikken want in Johannesburg hadden ze geen gratis WiFi. Dus ik neem alvast afscheid van jullie. Ik wil jullie allen weer bedanken voor de leuke reacties op mijn verhalen. Ik hoop dat het een kleine inspiratie is geweest om misschien in de toekomst ook zo'n reis te gaan maken. Mochten jullie binnenkort de foto's willen zien geef dan even een gil en we maken een afspraak. Tot slot een gevleugelde uitspraak van een van de groepsleden, die hij bezigde als we ergens te lang bleven hangen.
Het is mooi geweest, we gaan. Tot gauw, doei.

• 17 Mei 2017 - 10:48

Robert:

Hahaha. Duurde het weer te lang je koffie. Hahaha. Ook niets veranderd he.