Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: Adri van Wageningen

12 Mei 2016 | Vietnam, Hanoi

Vandaag de tweede dag in Hanoi. Vanochtend hebben wij het Mausoleum van de vader des vaderland Ho Chi Minh bezocht. Na een rit van ongeveer een half uur door de spits van Hanoi bereikten wij het Mausooleum. Er stond al een flinke wachtrij maar de gids had geregeld dat als wij een foto lieten maken we een deel van de rij konden overslaan . Ja ze zijn hier alleen communistisch als het ze uitkomt. Ho Chi Mihn is in de jaren tachtig overleden en was heel belangrijk voor Vietnam. Hij heeft er altijd naar gestreefd om Vietnam verenigd te laten zijn. Hij woonde waar hij begraven is in een klein huisje wat eigenlijk toebehoorde aan de conciërge . Voor hem zelf was een paleis gebouwd om in te werken en te wonen maar dat weigerde hij omdat hij vond dat hij niet meer was als de gewone burgers van Vietnam. Hij had bij testament bepaald dat gecremeerd wilde worden en dan uitergestrooid, voor en deel in Noord-Vietnam, Midden-Vietnam en Zuid-Vietnam. Het toenmalige Politburo heeft echter beslist dat hij opgebaard moets worden in een mausoleum zodat de bevolking hem altijd zou kunnen zien. Nou en dat doen ze. Toen we inde rij stonden stonden er ook honderden schoolkinderen waarvan de meeste nog op de peuterspeelzaal zaten. Geweldig om te zien al die kleine kinderen in scholuniformen. Ze moeten allemaal achter elkaar lopen en het shirt van de voorganger vasthouden. En ga niet afwijken van je lijn want er komt een bewaker langs om ze te corrigeren. Ze zijn heel streng je bent verplicht om twee aan twee te lopen, niet blijven hangen, geen camera's mee en zeker niet telefoneren onderweg. Je mag ook als je binnen bent niet even stilstaan of wat zeggen tegen je buurman of buurvrouw want je wordt meteen aangetikt. 's Middags hebben we gegeten in een heerlijk restaurant na een wandeling door de stad. Dat blijft een bezienswaardigheid op zich. Het eten was heerlijk . Toen even naar het hotel om een korte broek aan te trekken want een lange broek is ook verplicht om de vader des vaderland te mogen aanschouwen. Daarna met een klein groepje door de stad gezworven en rond een meer gelopen. Expres vaak oversteken want dat is een olympische sport hier. Ik heb een filmpje gemaakt dat jullie kunnen zien als ik weer thuis ben, maar dat duurt nog even. Vanavond ook weer heerlijk gegeten in de stad in een prachtig restaurant waarvoor je in Nederland zeker vier sterren geeft en als je dan afrekend ben nog geen tien euro kwijt. Het blijft lachen hier. Het is nu half elf in de avond hier en ik ga nu mijn kleine koffertje pakken want we gaan morgen voor twee dagen op een boot bij Halong Bay. Dit is en baai waar allemaal rotsformaties uit de zee op reizen. Wordt ook weer geweldig heerlijk zwemmen en kajakken. Nu luitjes het volgende verslag komt pas zaterdag want op de boot hebben ze geen WiFi.

• 12 Mei 2016 - 19:54

John&Saskia:

Hoi Adri, leuk zo je belevenissen te volgen. Je verveeld je geen moment begrijpen we nu al

• 13 Mei 2016 - 11:42

Robert :

Heel anders dan in de westerse wereld als ik het zo lees. Veel plezier bij Halong Bay. Ik ben benieuwd naar het verslag.

• 13 Mei 2016 - 11:42

Raffaella:

Hoi Adri,

Wat leuk om te lezen dat je aan het genieten bent. Kijk uit naar je volgende verslag.
    Veel plezier op de boot.

• 13 Mei 2016 - 20:42

Anita:

Wat streng daar, je hebt een afwisseling programma .Veel plezier op de boot . We horen wel weer hoe je het hebt gehad. Leuk om je zo te volgen groetjes Anita

• 14 Mei 2016 - 11:14

Maria En Peter :

Hoi Adri, wat een belevenissen, zo fantastisch om te lezen. Je hebt echt schrijverstalent!!