Vinh naar Dong Hoi - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Vinh naar Dong Hoi - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Vinh naar Dong Hoi

Door: Adri vanWageningen

17 Mei 2016 | Vietnam, Dông Hội

Het is vandaag een slechte dag de reizigerskwaal heeft in alle hevigheid toegeslagen. Het is vandaag een zogeheten busdag. Dus de hele dag maar in de bus gezeten omdat ik mij te slap voelde om wat te doen. Wel jammer want de activiteiten waren leuk om te doen. We gingen vandaag voor een deel over de Ho Chi Minh route. Dit is een weg die door een deel van Vietnam loopt en in de oorlog gebruikt werd als smokkelroute. Voerde deze weg werden gemoederen aangevoerd voor de Vietcongstrijders. Omdat de weg heel vaak gebombardeerd werd door door Amerikaanse B-52 bommenwerpers en daardoor vernield werd had de Vietcong genietroepen in het leven geroepen deze genietroepen bestond geheel uit vrouwen die na de bombardementen de wegen weer herstelden. Op een gegeven moment was een groepje van tien vrouwen bezig met het herstellen van een weg toen een B-52 een tweede run deed en een bom de tien vrouwen doodde. Voor deze vrouwen is een monument opgericht en dit is nu een soort bedevaartsoord geworden. Verder heb ik van de Ho Chi Minh route niet veel mee gekregen. Ik heb de meeste tijd geslapen. Tijdens de kuch alleen een kopje thee gedronken. Na de lunch gin de groep met een boot de rivier af om een grot te bezoeken maar ik dacht ik blijf maar in de buurt van een knap toilet. En tijdje geslapen in de bus en aan het eind van de middag reden wij Richting Dong Hoi. Dong Hoi was in een oorlog een belangrijke havenplaats voor de Vietcong. Van de oorspronkelijke stad is alleen een kerktoren overgebleven na de oorlog. De rest van de stad is door de Amerikanen platgebombardeerd. We zitten weerzin een mooi vijf sterren hotel met zwembad en aan zee. 's avonds alen en sopje gegeten en broer naar bed gegaan. Voel mij vanochtend niet veel beter. Wel redelijk geslapen maar de reizigerskwaal woedt nog hevig. Vanochtend alleen een geroosterd broodje gegeten en nu maar hoepen dat het toch wat beter gaat. We gaan vanmiddag pas rijden en passeren dan de 17e breedtegraad oftewel de oude grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam. Hier gaan we nog een dorpje bezoeken en dan door naarheid volgende hotel. Dit was het weer voor vandaag dus tot morgen. Doei.

• 17 Mei 2016 - 17:34

Robert Sahusilawane:

Jammer man dat je ziek bent en toch een hoop moois heb moeten missen. Beterschap