Ho Chi Mihn City (Saigon) naar Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Ho Chi Mihn City (Saigon) naar Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Ho Chi Mihn City (Saigon) naar Can Tho

Door: Adri van Wageningen

28 Mei 2016 | Vietnam, Can Tho

Vandaag gaat om 06.30 uur de wekker. Na en warme douche en een heerlijk ontbijt vertrekken we om 08.00 uur in de richting van de Mekong Delta. de Mekong Delta is een enorm gebied van rivieren, kreken en kanalen. Het gebied wordt ook wel de rijstschuur van Vietnam genoemd. Ook wordt er veel fruit en groente verbouwd. De Mekong vindt zijn oorsprong in Tibet en gaat via diverse landen naar Vietnam. In Vietnam splitst de Mekong zich in negen rivieren die uiteindelijk uitkomen in de zee. Na een rit van ongeveer anderhalf uur komen we aan bij de boot waarmee we de Mekong delta opgaan. Het is een mooi overdekte boot. We varen rustig door het gebied en meren aan bij een klein bedrijfje wat rijstkoekjes en toffees maakt. Het is allemaal handwerk en leuk om te zien hoe de hele familie toffees maakt en inpakt. Ook showen zij het poffen van rijst dat zij dan weer mengen met lasse en dan rollen tot een stevige koek die ze dan weer in kleine stukjes verdelen en inpakken. Ze hebben verschillende soorten koekjes, met rijst, sesam of vruchten. Ook de toffees hebben ze in verschillende variëteiten. Het smaakt goed maar de smaak is niet zo uitgesproken zoals wij dat kennen.
Na een half uurtje te hebben rondgekeken varen we weer verder waar na een half uur een aantal van ons overstapt in kleine sampans om een andere route te nemen dan de grote boot. Met de sampans varen we door smalle kanaaltjes door de jungle en hoor je overal vogels en krekels. Een hele mooie tocht waarvan ik blij ben dat ik het gedaan heb. Om 12.00 uur stappen we weer over op de grote boot. Om 12.30 uur meren we aan voor de lunch die deze keer bestond uit gegrilde vis, in zijn geheel gegrild, rivierkreeft, springrolls, rijst, varkensvlees in kokossaus en groenten. Het was weer lekker.
Om 13.30 uur varen we weer door van de upper Mekong via kanalen naar de Lower Mekong. Ook weer een prachtige tocht met weidse vergezichten. Om 15.00 uur meren we aan in Vinh Tong en stappen we weer in de bus op weg naar Can Tho waar we om 16.30 aankomen in het hotel. Het is al weer ons laatste hotel en laatste nacht in Vietnam. Het is toch omgevlogen deze prachtige reis. Morgenochtend gaan we naar een drijvende markt, daarna opfrissen, koffers pakken en dan op weg naar het vliegveld waar we om ongeveer 16.15 uur aan zullen komen. Morgen dus het laatste verslag, dit zal ik schrijven op Hong Kong AirPort. Vanavond gaan we met zijn allen uit eten en zullen we de gids, chauffeur, bijrijder en reisleider in het zonnetje zetten. Dus ik zou zeggen tot morgen, doei.

Ps: nog even via wattsapp contact gehad met de kinderen, sturen ze een foto waarop je ziet dat ze hele tuin onkruidvrij hebben gemaakt. Wat heb ik toch een toppers. Dat scheelt weer een hele klus als ik thuiskom.

• 28 Mei 2016 - 20:26

Maria:

Dat was weer een prachtig verslag, wat bijzonder om in zo'n klein bootje door de jungle te varen. Spannend.... Gelukkig had je toffees mee om de eventuele angst op weg te kauwen.

• 28 Mei 2016 - 21:46

Robert Sahusilawane :

Lijkt mij heerlijk zo'n boottocht

• 29 Mei 2016 - 16:42

John&Saskia:

Hi Adri, wat klinkt dat eten allemaal lekker zeg daar, kun je straks thuis nog wel wennen aan de bloemkool met gehaktbal