Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Knysna

Door: Adri van Wageningen

12 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Knysna

De derde week is al weer ingegaan, de tijd vliegt voorbij. We zitten in een prachtig resort in mooie huisjes. Vandaag staan we ook weer vroeg op, 05.30 uur. Om 06.30 uur vertrekken we met een lunchpakket in de hand met de bus richting Plettenberg Bay. Hier zullen we aan boord gaan van een open boot om op zee te trachten walvissen te spotten. Na een korte instructie van het bedrijf gaan we aan boord van een mooie grote boot met twee krachtige motoren er achter. De boot staat op een trailer en wordt met een tractor de zee in gereden. De gids verteld dat we gaan kijken bij de zeehonden kolonie, mogelijk dorlfijnen zullen zien en hopen op een walvis. Ze hebben er van de week al een paar gezien maar het is nog erg vroeg in het seizoen. Als we de baai zijn overgestoken zien we de kolonie zeehonden al zwemmen en op de rotsen liggen. Er zijn er wel een paar honderd. Opeens roept de gids dat hij een haai ziet zwemmen. De boot wordt gekeerd en we varen langzaam terug opeens zien we een haai van wel vier meter aan de boot voorbij zwemmen. Door de schittering van het licht op het water is hij niet altijd duidelijk te zien maar het lukt toch om een foto te maken, zie Facebook, opeens is hij weer weg. We genieten nog even van de zeehonden en aalscholvers en varen dan naar de over terug om te kijken of nog een walvis omf dolfijn tegenkomen. Helaas we hebben geen geluk. De zee is redelijk rustig maar er zijn toch wel golven van twee meter een prachtig gezicht en weerceen aparte ervaring. Om 09.30 uur zijn we weer aan land en genieten we nog even van een kopje koffie voor we terug gaan naar het resort. Om 11.15 uur gaan we naar het stadje Knysna om wat rondte wandelen, te lunchen en wat te shoppen. Hierna gaan we richting boot om naar het Featherbed reservaat te varen. Dit is een natuurgebied met veel soorten planten en vogels. Het is weer flink fris vandaag. Bij het reservaat aangekomen gaan we met een soort treintje naar boven op het eiland waar we een prachtig uitzicht hebben over de baai. Het is een nauwe doorgang waar in het verleden, 18e eeuw, veel schepen zijn vergaan door de stroming die in de doorgang staat. Ook nu nog is het moeilijk voor boten om binnen te komen. Om 17.30 uur zijn we weer terug in het stadje en gaan we lekker naar het resort om op te warmen en daarna weer lekker te eten. Ik zet weer wat foto's op Facebook. Dit was het weer voor vandaag, tot morgen. Doei.

• 12 Mei 2017 - 19:58

Robert:

Jammer van de walvissen maar wel andere beesten gezien. Top