Knysna-Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Knysna-Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Knysna-Oudtshoorn

Door: Adri van Wageningen

13 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Vandaag we de op een na laatste reisdag. Hierna alleen nog naar Kaapstad voor drie dagen en dan vliegen we weer huiswaarts. Na een goede nacht en een heerlijk ontbijt vertrekken om 08.15 uur richting Oudtshoorn. In de buurt van deze plaats zullen we een struisvogelfarm bezoeken. Het is een mooie rit door een divers landschap van bergen, groene gebieden en dorre gebieden. Om 09.30 uur arriveren we bij Highgate Ostrich Show Farm. Hier fokken ze struisvogel om mee te fokken en voor het vlees. Na eerst een lekker bakkie koffie te hebben gedronken en opgegeven te hebben wat we voor de lunch willen meenemen, een aantal van ons gaat namelijk na aankomst bij de overnachtingsplaats nog een grot bezoeken, krijgen we een rondleiding over de farm. We krijgen uitleg over het uitbroeden van de eieren, dit duurt 45 dagen, en gaan daarna kijken bij de kleine struisvogels. Ze zien er schattig uit. De gids legt uit dat je pas na een jaar kan zien of het een vrouwtje of een mannetje is. De struisvogels die gefokt worden voor het vlees gaan na 18 maanden naar de slacht. Hierna gaan we naar een paar volwassen struisvogels en mogen ze uit onze hand laten eten. Je krijgt mais o je vlakke hand en houd het ze dan voor, bij de een lukt het beter dan bijdehand ander want duwen hun snavel zo hard tegen je hand datje helft van het voer alweer op de grond legt voor hun het in hun bek hebben. Gelukkig hebben ze geen tanden dus het blijft voor ierdereen zonder gevolgen. Hierna lopen we door naar een paartje struisvogels die een twintig tal jongen struisvogels onder hun hoede hebben. Struisvogels zijn niet eenkennig en zorgen ook voor elkaars jongen. Het is een mooi gezicht al die kleintjes. Helaas is de natuur hard we zien een klein struisvogeltje zich afzonderen van de groep en even later valt hij/zij door neer. Niemand bekommert zich om het dier. Het is helaas de realiteit. Ook wij moeten weer achter de gids aan en gaan nu kijken in het atelier waar ze eieren "schilderen", ze zien er prachtig uit die beschilderde eieren maar het zijn gewoon plakplaatjes met een laklaag eroverheen, gewoon nep dus en nog duur ook. Nu gaan welangsbij een man die van de kleine veren plumo's maakt om je spulletjes af te stoffen. Grappig om te zien hoe datgemaakt wordt. Hierna gaan we nog even naar de shop om rond te kijken en dan gaan we weer in de bis op weg naar onze verblijfplaats. Om 12.15 uur komen wij aan bij Buffelsdrift Game Lodge. Een prachtig complex gelegen rond een meertje waar nijlpaarden in zitten. Het zijn allemaal tenthuisjes. Lekker gemakkelijk je ken nooit je sleutel vergeten want die heb je niet met een tent, hahahaha. We gaan nu met een paar mensen door naar de Cango grotten. Hetis een schitterend complex druipsteengrotten met allemaal zalen vol prachtige gewelven en druipsteen formaties. Ondanks dat er vrij weinig licht is kunnen we toch prachtige plaatjes schieten. Na een rondleiding van een uurtje zijn we weer buiten en gaan ook wij onze tent opzoeken. Meteen bij aankomst zie ik drie nijlpaarden op het droge staan eenmaal snel evenaar foto's want Zo dichtbij hebben we ze nog niet gezien. Die kunnen we ook weer afstrepen. Het is nu 16.00 uur en dit verslag is ook weer af. Ik zet weer wat foto's op Facebook. Morgen gaan we richting Kaapstad waar we drie dagen zullen verblijven. Hier hebben we ook nog het nodige op het programma staan, o.a. Robbeneiland, Stellenbosch, De Tafelberg en een bezoek aaan Kaap de Goede Hoop. Dus mooie maar weer volle dagen. Nu ik ga nog even in het zonnetje zitten en dan straks, vervelend maar waar, weerlekker eten. Ik denk struisvogel. Ik zou eggen fijne avond en tot morgen maar weer, doei.

• 13 Mei 2017 - 16:59

Robert:

Mooi verslag weerA3. Heb je geen struisvogelvlees gegeten. Is lekker hoor!