Doi Inthanon National Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Doi Inthanon National Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Doi Inthanon National Park

Door: Adri van Wageningen

20 Februari 2018 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag gaat om 06.45 uur de wekker. We gaan vandaag naar een natuurpark om een wandeltocht te maken. Na een heerlijke douche en ontbijt stappen we om 08.00 uur in de busjes voor de twee uur duren bustocht naar het park. Gisteravond hebben we afscheid genomen van onze chauffeur en zijn vrouw, die ons ons de afgelopen dagen overal naar toe hebben gebracht, en zullen we de komende dagen verder gaan in kleine 9 persoons busjes. De chauffeur moest overigens gisternacht nog 800 km terug rijden naar Bangkok. Om rij en rust tijden maakt niemand zich hier druk. Gewoon gaan met die b(us)anaan. Om 10.00 uur komen we aan in het park, het is een prachtige omgeving met veel groen en hier en daar een aantal huisjes waar mensen wonen die in het park werken of daar een stuk grond hebben om wat te verbouwen. We krijgen van lokale gidsen, die tot een stam behoren die in het gebied waar het park ligt wonen, allemaal een bamboe stok aangereikt om te grbuiken tijdens de wandeling die ons over smalle paden naar een lager gelegen gedeelte zal brengen. Wij zien regelmatig mooie watervallen, bloemen en bij een waterval zien we zelfs in struiken een opgerolde groene slang liggen die volgens de gids een van de dodelijkste soorten behoort. We laten hem maar rustig liggen. Als je ze bakt schijnen ze overigens wel lekker te zijn. Na de lekkernijen van gisteravond draaien we nergen onze hand meervoud om. We komen onderweg nog enige kwekerijen tegen waar ze o.a. Aardbeien verbouwen. Volgens zeggen waren ze heerlijk maar wij dachten waar zijn ze in gewassen, er worden toch al steeds meer reizigers ziek dus we nemen geen risico. Na een wandeling van ongeveer twee uur, waarin ook onze oudste deelneemster van 85 jaar zich kranig weert, komen aan bij een lokaal koffiezet je waar een heerlijke kop koffie nuttigen van bonen die daar groeien. Vervolgens gaan we weer in de busjes op weg naar het restaurant waar we de lunch zullen nuttigen. Na de lunch stappen we weer in de busjes en gaan we op weg naar de top van de berg op 2565 mtr hoogte. Weer een nieuw record geboekt, vorig jaar wat gedronken en gegeten in de hoogste pub van Afrika op 2764 mtr, nu het toilet gebruikt op het hoogste punt in Thailand. Het is maar dat jullie het weten. Weer wat verder lopen we noge het Ang-Kha pad waar we mooie rododendrons zien. Hierna aanvaarden we reis weer terug naar Chiang Mai. Hoe dichter we bij de stad komen hoe drukker het wordt en ook hier gelden de verkeersregels van het Verre Oosten. Alles is toegestaan en elke centimeter van de weg kun je gebruiken. Vluchtstrook, strook voor rechts- of linksaf, het maakt niet uit als je maar opschiet. Soms slaat de schrik je om het hart als de chauffeur weer met een snelheid van zo’n 80 km per uur van baan veranderd over de vluchtstrook scheurt en vlak langs geparkeerde auto’s raast. Maar we zijn weer heelhuids thuisgekomen en rusten nu wat uit om dan om 18.00 uur met z’n allen naar de avondmarkt te gaan. Daar wat rond te neuzen en wat te gaan eten. We hebben het nog steeds prima naar ons zin, morgen hebben we een vrije dag en gaan we lekker wat rondstruinen in de stad. Dit was het weer voor vandaag, tot morgen. Ik hoop dat jullie genieten van de verslagen en een beetje een idee krijgen wat er allemaal in Thailand te doen is. Doei.

• 20 Februari 2018 - 12:36

Saskia & John:

Alweer een heel leuk verslag, dankjewel hiervoor!

• 28 Februari 2018 - 08:07

Robert:

Leuk verslag.

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Rondreis Thailand 2018

Vandaag het eerste verslag van onze reis naar Thailand. Na een goede reis met een overstap in Dubai. Kwamen wij om 18.50 uur aan in Bangkok.
De reis met de A380, 2x, van Emirates verliep prima. Mooi vliegtuig en prima verzorging aan boord. We werden opgewacht op het vliegveld door de lokale gids en onze Nederlandse gids. Door de paspoortcontrole gaan in Bangkok is toch wat anders dan in Nederland, een hele lange rij met mensen die allemaal haast hebben. Op een gegeven moment komt er een medewerker van het vliegveld naar de rij toe en roept deze rijen mensen volg mij en hij rent weg. Het leek wel black friday in Amerika. De passagiers rolden nog net niet over elkaar heen om achter de man aan te rennen. We moeten helemaal naar de andere kant van de terminal en daar aangekomen blijkt daar al bijna net zo’ n lange rij te staan als waar we vandaan kwamen. Nadat gecontroleerd zijn er een stempel in ons paspoort hebben gekregen verzamelen we ons in de hal opgewacht door onze kleine Thaise gids die de naam Wat heeft. Wat ja Hij heet Wat. Als iedereen er is gaan we naar beneden waar onze Nederlandse gids wacht en gezamenlijk lopen we naar de bus. Je zal denken waaarom wacht hij je niet op i.p.v. de Thaise gids, nou dat zit zo, de Nederlandse gids is een onofficiële gids, hij werkt wel voor een Thais bedrijf due hem verhuurt aan de ANWB maar officieel mag hij geen gids zijn. Als je bijvoorbeeld tempels bezoekt mag dit alleen begeleid wordt door een Thaise gids. We lopen richting bus en rijden in een klein half uur naar ons hotel in d stad. Bangkok heeft 17 miljoen inwoners en is net zo groot als de provincie Utrecht. Er staan onwijs veel wolkenkrabbers. We zitten in mooi hotel van 19 verdiepingen met op de bovenste etage een zwembad. We moeten deze avond, gezien het tijdstip, zelf voor ons eten zorgen. We krijgen wat ideeen van onze gids, waar we geld kunnen pinnen en waar wat restaurants zitten. Geld is gauw gevonden en. U dus nu op zoek naar een tentje om te eten. We komen langs een straatje waar diverse eettentjes zitten. Nu is dat niet zo als in Nederland binnen nee hier is heel veel op straat, ijzeren tafels en plastic stoelen. We kiezen voor het restaurant “Mama” , nou Mama is ze een gezette vrouw met maar een tand in haar mond heeeft de leiding, zit op een stoel in slobberige kleding en schreeuwt constant aanwijzingen naar het bedienend personeel. Na een kleine drie kwartier krijgen we ons eten en beginnen we aan onze kennismaking met streetfood, nou dat was genieten. We hadden noedels met kip en dat was echt lekker. Na de maaltijd gaan we voldaan terug naar het hotel. Voor we gaan slapen zetten we eerst nog de wekker want ja je mocht eens uitslapen op je vakantie. Om 06.30 uur is het opstaan en om 08.00 uur moeten we vertrekken. Het ozntbij is goed. We stappen voldaan in de bus de temperatuur is al prima, 30 graden en we zijn allemaal luchtig gekleed in jurkjes tot over de knie en lange broeken. Je denkt natuurlijk jullie lijken wel gek met dat warme weer. Dat vonden wij ook maar daar denkt de koning van Thailand duidelijk anders over. Als gij in mij paleis op bezoek komt dan zijt gij deugdelijk gekleed. Oké vooruit dan maar. Aangekomen bij het de stopplaats van de bus stappen wij uit en zien wij links van ons een groot terrein waar ze naar het lijkt iets aan het bouwen zijn. Nee zegt de gids hier is vorig jaar een nieuw crematorium gebouwd om de overleden koning te cremeren en dat mag alleen in een crematorium wat nog door niemand is gebruikt. Oké komt altijd wel van pas met zo’n grote bevolking nou niet dus. Als hij gecremeerd is mag het ook niet meer door anderen gebruikt worden. Dus wat wij zagen was het afbreken van het net nieuw gebouwde crematorium. De hele crematie, die vooraf gegaan wordt door een jaar de gelegenheid voor het volk om afscheid te nemen van de overleden koning, heeft in totaal 80 miljoen euro gekost. Het paleis is een imposante verzameling gebouwen vol met pracht en pracht dat niet door de koning gebruikt wordt omdat hij eeen nieuwer en mooier paleis heeft laten bouwen.
Na een uurtje rond gewandeld te hebben gaan we terug naar de bus die ons naar het restaurant brengt waar de lunch zal plaatsvinden. Ook dit is weer een goede maaltijd en na een klein uurtje gaan we met een boot een tocht maken door de kanalen van Bangkok. Het is een mooie tocht vol contrasten van vervallen houten huidzen tot mooie villa’s. Na een uurtje gaan we weer richting bus om naar het hotel te gaan. We besluiten of even te gaan zwemmen en daar frissen we lekker van op. Om 18.00 uur worden we in het restaurant verwacht voor een briefing over de komende dag en de excursies waar we uit kunnen kiezen. Hierna krijgen we een welkomst diner dat ook weer prima is. Hierna nog even dit verhaal schrijven en een drankje doen en dan maar weer naar bed want morgen gaat de wekker om 06.00 uur, zucht, mogen we da; nooit uitslapen. Ja zegt de gids de laatste drie dagenlang jullie aan het strand zitten in Phuket. Nou lekker dan. Dat stond weer niet in de reisbeschrijving. Goed luitjes dit was het voor vandaag morgen gaan we weer verder met het verhaal. Doei.