Hue - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Hue - Reisverslag uit Dông Hội, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Hue

Door: Adri van Wageningen

18 Mei 2016 | Vietnam, Dông Hội

Vanochtend herboren opgestaan, wat een pil al niet kan doen. Na een voorzichtig ontbijt met allen brood, jam en thee gingen wij om 08.30 uur richting Keizerlijk Burcht. Dit is de burcht waar de voormalige Keizers van Vietnam hebben gewoond. in totaal zijn er dertien Keizers geweest waarvan er tien in de burcht hebben gewoond. Een schitterend complex wat helaas ernstig heeft geleden tijdens het beroemde Tet-offensief in 1968. Een groot deel van het complex is toen verwoest door bombardementen van de Amerikanen. De Vietcong had zich verschanst in de burcht die voor de tegenstanders moeilijk te veroveren was, zij hebben dit vijfentwintig dagen volgehouden. Toch zijn er nog enkele indrukwekkende gebouwen overeind gebleven waaronder het werkpaleis van de keizer en een gebouw waar alle gestorven keizers worden vereerd. Na de burcht gingen wij op weg naar een tempel die in 1963 beroemd is geworden om dat daar een monnik vandaan kwam die zich uit protest tegen het verbod het boeddhisme uit te mogen dragen zichzelf in Saigon door zelfverbranding om het leven heeft gebracht. De auto waar hij mee naar Saigon is gereden staat nog op het complex tentoongesteld. Hierna hebben wij met een boot met drakenkoppen een vaartocht gemaakt over de parfumrivier. Deze rivier heet zo omdat er allemaal jasmijn langs de kant staat en als de bloemen massaal in het water vielen gaf een parfumachtige geur af. Om circa 13.00 uur Eisden wij af naar een boedistisch nonnenklooster waar wij de lunch kregen. Dit was een heerlijk vegetarische lunch. In het klooster zijn op dit moment 30 nonnen. Na de lunch zijn we nog naar een mausoleum geweest waar de 12e keizer opgebaard ligt, ook weer een indrukwekkend gebouw met een hoop pracht en praal. Om 15.30 uur terug in het hotel waar we even lekker kunnen zwemmen in het zwembad alvorens wij vanavond met een groepje naar het centrum van de stad gaan om te eten. Dit was het weer voor vandaag. Tot morgen, doei.

• 18 Mei 2016 - 16:03

Maria En Peter :

Hoi Adri, wat fijn dat de reizigerskwaal op zijn retour is! Dat is een ellende die hé vakantie toch negatief beïnvloed. Vandaag heb je dus weer mee kunnen doen met het programma en weer veel moois gezien. Indrukwekkende bezienswaardigheden, het paleis van de keizers van Vietnam en de tocht over de parfumrivier... Dat moet toch wel prachtig zijn. Heerlijk dat jullie in goede hotels verblijven. Geniet ervan. Liefs Peter en Maria

• 18 Mei 2016 - 16:17

Maria En Peter :

Ben wel heel benieuwd naar de foto's

• 18 Mei 2016 - 22:38

Anita:

Hoi Adri gelukkig dat je reizigerskwaal over is want dat is best lastig.Wat een prachtige reis, leuk die andere gewoontes zoals het drogen van oa rijst op de snelweg,ongelofelijk .ook indrukwekkend dat verhaal van die vrouwen die gebombardeerd werden tijdens het straten.Ik heb vandaag 3 verhalen tegelijk gelezen.Nog veel plezier groetjes de Brouwertjes

• 19 Mei 2016 - 09:30

Hank:

Hoi A3 wat een leuke verhalen allemaal. Je hebt je volgens mij goed ingelezen voor je weg bent gegaan.
    Geniet van al het moois dat je tegen komt. Groet Hank

• 19 Mei 2016 - 12:38

Robert Sahussilawane:

Goed om te horen dat het weer beter gaat. Dit soort reizen bevalt mij wel. Anneke volgt jou ook sinds gisteren en ook Anneke heeft heel veel zin om deze trip te maken. Dus ik zeg, ga zo door met schrijven. Top