Halong Bay en Tam Coc - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Halong Bay en Tam Coc - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Halong Bay en Tam Coc

Door: Adri van Wageningen

15 Mei 2016 | Vietnam, Hanoi

Om 06.30 uur worden wij gewekt door de receptie om op te staan. De eerste gang is naar het balkon om te kijken hoe het weer is , nou het is nog steeds bewolkt en de luchtvochtigheid is inmiddels denk opgelopen tot 85% kortom strontbenauwd. Eerst maar even douchen en rustig naar beneden om te ontbijten. Afdrogen helpt niet zoveel want als je klaar bent kun je weer overnieuw beginnen. Het ontbijt in het hotel is prima broodjes vleeswaren en gebakken of gekrummelde eitjes. Alleen de koffie is niet te hachelen in het hotel. Na het ontbijt nog even de spullen pakken en gaan we wandelend met de handbagage naar de bus lopen. De bus mag in het oude centrum niet komen namelijk. De grote koffers worden metershoog op een klein autootje geladen en naar de bus gebracht. Ja wat dat betreft is het echt vakantie je hoeft zelf niets te doen. De wandeling naar de bus geeft mij nog een keer de gelegenheid om tijdens spitsuur, als alle stoplichten door iedereen genegeerd worden, op het drukste moment over te steken. Dat blijft toch kicken. Na het instappen gaan we richting Halong Bay. Dat is op zich ook al een belevenis op zich, het wegennet in Vietnam is niet als in Europa. Het zijn twee of vierbaans wegen maar niet alleen auto's en vrachtauto's rijden er maar heeeeeel veel scooters en die hebben echt overals maling aan. Op de vierbaans wegen is de rechterstrook in principe voor scooters en de linkerkaak voor auto's en vrachtauto's. Maar ook de scooters gaan gewoon links rijden en als je landzaamrijdende vrachtauto' s tegen komt moet je niet denken dat ze vanzelf even naar de rechtbank gaan. Nee dit gaat alleen na heel veel toeteren. Heel veel toeteren ook vaak om niets dus het is de hele reis tuut tuut tuut. Ook de snelheid is niet hoog, gemiddeld 40 a 50 km per uur. Je doet dus gauw drie uur over een rit van 125 km naar de boot. In Halong Bay aangekomen schepen wij in op een voor dit traditionele boot die toch wel redelijk comfort biedt, een keurige kamer met badkamer. Na dat we onze spullen in de kamer hebben gezet varen de Baai van Tonkin in. Het is een prachtig gezicht al die uit het water oprijzende kalkrotsen. Dit schijnt veroorzaakt te zijn door verschuivingen van de aardkorst duizenden jaren geleden. Na ongeveer handerhalf uur varen gaan wij voor anker in een gebied vol rotsformaties. Er wordt ons een heerlijke lunch voorgeschoteld met veel vis, garnalen viskoekjes, gestoofde vis, groente en rijst. Het smaakt uitstekend. Het is inmiddels heel har geen regenen dus het geplande zwemmen komt te vervallen in de plaats daarvan gaan wij een grot bezoeken. Ook dit is een mooie bezienswaardigheid. Het is inmiddels iets afgekoeld en we genieten ook weer van een heerlijke avondmaaltijd. Na nog een tijdje aan dek gezeten te hebben gaat iedereen om ongeveer 22.00 uur naar bed.
De volgende ochtend worden we om 06.00 uur gewekt, ja wat dat betreft is het niet echt vakantie maar dat weet je. Na een heerlijk ontbijt is er gelegenheid om te gaan zwemmen maar het nog heel vroeg en bewolkt dus niemand heeft echt zin. Om 10.00 uur volgt er een vroege lunch terwijl wij naar de haven varen om daarna met de bus richting Tam Coc te rijden waar wij ook weer een vaartocht gaan maken maar dan in een tweepersoons sampan, dat is klein roeiboten waar de roeier helemaal achterop zit en niet alleen met zijn handen maar ook met zijn voeten roeit. Ook deze tocht was weer prachtig. Mooie natuur en onderweg enige tunnels onder de bergen door. We eindigen in een grot waar ook weer druipstenen hangen en veel vleermuizen aan het plafond. Zelfs met heel weinig licht van een zaklantaarn was het mogelijk om met mijn telefoon foto's te maken. Daar na noch een kort ritje naar het hotel en ook daar weer mooie kamers en een heerlijk diner. Robert dit zal jullie zeker bevallen. We hadden vandaag de tweede jarige in de groep en ook hier was weer een taart voor geregeld, heerlijk gebak. Na nog een paar uurtjes gezellig na te hebben gezeten ging iedereen om ongeveer 23.00 uur naar bed. Morgen gaan wij een fietstocht maken en een tempel bezoeken om vervolgens naar Vinh te gaan om te overnachten. Fijn weekend allemaal en tot morgen.

• 15 Mei 2016 - 15:00

John&Saskia:

Hoi Adri, wat klinkt dat allemaal geweldig zeg, proberen het allemaal voor ons te zien, maar weet al dat dit niet lukt zoals in de werkelijkheid. Toch klinkt dit allemaal al geweldig zoals gezegd. We begrijpen dat je nog lang niet genoeg van je mooie reis hebt en de groep klinkt ook heel gezellig. Leuk al die verjaardagen met taart, de calorieën raak je door de hoge luchtvochtigheid al snel weer kwijt, douchen heeft maar kort effect begrijpen we. En zoals de Nederlander vaak zegt de koffie is nergens anders zoals in Nederland. Maar daar kan je met al dat moois nog wel even buiten begrijpen we. Geniet nog maar een poosje en maak maar veel mooie foto's. Veel liefs van John & Saskia.( we drinken even een bakkie Hollands op jou gezondheid en reisplezier)

• 15 Mei 2016 - 23:20

Robert Sahusilaeane:

a3, geweldig verslag
    ik zie het helemaal voor mij hoe jij het schrijft. top. en de koffie, ach ja.... met zo'n omgeving.... who cares. verheug mij op jouw volgend reisverslag

• 15 Mei 2016 - 23:31

Maria En Peter :

Weer een prachtig verslag... Wat een belevenissen en wat een totaal andere wereld. Hier kun je wel spreken van de reis van je leven. Hoop dat je het ook gezellig hebt met het reisgezelschap. Wat een ervaring!! We zijn ook heel benieuwd naar je foto's, dat wordt een avondvullend programma. Veel plezier!! Xx

• 16 Mei 2016 - 14:08

Anita:

Hoi Adri , wat een mooie reis als ik het zo lees . Je hebt wel lange dagen maar thuis kan je weer bijkomen. Je rolt 's avonds moe in bed , je hebt dan zoveel beleeft en indrukken op gedaan. Blijf je volgen en nog heel veel plezier , fijn om te horen dat je zo geniet van alles. Groetjes Henny en Anita