Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Johannesburg

Door: Adri van Wageningen

28 April 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

Hallo allemaal, vandaag het eerste reisverslag vanuit een mooi en lekker warm Zuid-Afrika. Na een goede vlucht met onze nationale KLM kwamen wij om 21.15 uur aan in Johannesburg op de nationale luchthaven. Het ging vlot door de douane en nadat wij onze koffers hadden opgehaald verzamelde iedereen in de hal van het vliegveld. Hier was dus ook meteen een eerste kennismaking met elkaar. En ook nu weer is het en hele leuke groep waarmee je veel kunt lachen. Ik ben deze reis niet de enige alleenstaande reiziger. Er zijn nog drie alleenstaande vrouwen die mee reizen.
Ik zie vele al denken dat wordt een mooie reis voor Adri.
Nadat de Zuid-Afrikaanse gids zich aan ons had voorgesteld kregen wij eerst de gelegenheid om geld te pinnen. Hierna gingen we koffers en al op weg naar de bus. Het is ook deze reis weer een prachtige bus met een leuke en goede chauffeur. Om 23.00 uur bereikte wij het hotel wat gelegen is aan de rand van Johannesburg. Na het uitreiken van de sleutels zocht een ieder zijn kamer op, dat was trouwens nog een hele zoektocht in donker want ja zeg nou eerlijk wij zijn Centerparcs en Landal gewend en daar staat op ieder hoek een wegwijzer met daarop de nummer van de bungalows, nou dat is in Zuid-Afrika dus niet zo. Het leverde dus een zoektocht van een kwartier op en uiteindelijk met behulp van een medewerker van het hotel kwam iedereen op zijn kamer terecht. Je zal natuurlijk denken hoe moeilijk kan het zijn om in een hotelgebouw je kamer te vinden maar we zitten dus in een logde met allemaal losse huisjes en een klein centraal gebouw. Na een goede nachtrust ging om 07.00 uur de wekker, ja hebt tenslotte vakantie dus waarom zou je uitslapen. Na het douchen en een goed ontbijt vertrokken we om 08.30 uur met de bus richting Soweto om daar een township te bezoeken. Na drie kwartier kwamen wij aan in Soweto en werden wij begroet door een lokale gids die ons tijdens een twee uur durende wandeling verteld over het leven in een township. Nu mensen in Holland nooit meer zeuren over je te kleine, te dure woning of je omgeving. Het leven in township is geen lolletje. Er wonen in totaal in Zuid-Afrika 4,5 miljoen mensen in townships en er zijn veel redelijke huisjes maar ook heel veel slechte huisjes waar mensen met 200 mensen een toilet moeten delen om maar te zwijgen over het hebben van een douche. Nadat wij in een hostel voor backpackers de lunch hadden genuttigd, die overigens prima was, gingen wij om 13.30 uur richting Pretoria. Dit is de officiële hoofdstad van Zuid-Afrika. Als eerste brachten wij een bezoek aan het "Voortrekkerssmonument". Dit monument is opgericht ter herinnering aan de grote trek van de blanke pioniers. Hierna bezochten wij het huis waar Paul Kruger ooit heeft gewoond. Paul Kruger was een vrijheidsstrijder die een leidende rol had bij de vrijheidsstrijd van de "Voortrekkersstaat". Paul Kruger is ook nog later President geweest van de Zuid-Afrikaanse Republiek. Hierna gingen wij naar de "Union Buildings" dit is de plek waar Nelson Mandela is ingezworen als president van Zuid-Afrika. Hij is hier ook opgebaard geweest na zijn overlijden om de bevolking afscheid van hem te laten nemen. Hier staat ook een standbeeld van hem. Na een rit van drie kwartier waren wij weer terug in de logde. Aangezien wij geen WiFi hebben op de kamer moest ik dus eerst dit verslag schrijven voor ik kon douchen en eten. Dus nu ga ik dat dus doen want heb onderhand hartstikke honger. Het is trouwens heel leuk om een Zuid-Afrikaanse gids te hebben die dus Zuid-Afrikaans praat. Wij gaan bij bijvoorbeeld vanavond niet op tijd naar bed voor een goede nachtrust nee we gaan een knappe nacht afdraaien. Ik zou zeggen dit was het voor vandaag tot morgen, doei.

• 28 April 2017 - 20:22

John&Saskia :

Hoi Adri, wat een leuk 1e verslag van je reis en je belevenissen. En dat Zuid-Afrikaans is best leuk idd. Allemaal grappige uitspraken. Ik denk dat we de komende verslagen nog meer daarvan gaan horen. Je hebt al best wat gezien in die korte tijd dat je weg bent. Wat fijn dat je met zo'n gezellige groep reist. Horen gauw wat je verder beleeft. Groetjes vanuit het koude Nederland.

• 30 April 2017 - 20:04

Henny En Anita:

Hoi Adri zo te horen heb je al weer veel mooie /indrukwekkende dingen gezien .Leuk dat je ook weer gezellige medereizigers hebt.Geniet ervan en we horen weer van je groetjes Anita

• 03 Mei 2017 - 15:46

Robert:

en wij maar zeuren dat ons toilet op het werk door twveel mensen worden gebruikt. geweldig eerste verslag