Hluhluwe Wildpark - Reisverslag uit Delmas 73, Haïti van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Hluhluwe Wildpark - Reisverslag uit Delmas 73, Haïti van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Hluhluwe Wildpark

Door: Adri van Wageningen

04 Mei 2017 | Haïti, Delmas 73

Vandaag gaan wij weer een gamedrive doen met aansluitend een braai. De wekker gaat om 04.15 uur, ja het begint nu echt op werk te lijken. Om 05.00 uur is er ontbijt en om 05.30 uur vertrekken we naar het Hluhluwe Game Reserve. In dit parka bevind zich een van de grootste populaties witte en zwarte neushoorns. Helaas sneuvelen er jaarlijks nog al wat door stropers. De ranger verteld dat er vorig jaar twee honderd neushoorns zijn gestroopt en dit jaar al vijftig, triest om te horen. Om 06.45 uur arriveren we in het park en staan de rangers met de voertuigen al op ons te wachten. Om 07.00 uur vertrekken we en een paar minuten stuiten we al op een kudde buffels die nog heerlijk liggen te slapen in het gras. We blijven even staan en langzaam ontwaken ze en staan er enkele op. Een machtig met hun grote horens. Na een paar minuten rijden we verder en zien een stel olifanten in het gras lopen. Hierna is het een poosje stil en rijden we een paar keer heen en weer over een weg waar vermoedelijk wilde honden zijn gespot. Helaas hebben we geen geluk en gaan we verder we zien nog wat buffels en dan besluit de chauffeur om te gaan koffiedrinken met ons. Na een tien minuten rijden stuiten we op een neushoorn wijfje met jong ze lopen vlak langs de weg en steken op een gegeven moment zelfs de weg over. Een machtig gezicht temeer omdat deze hun hoorn nog hebben. Dan zien wij plotseling twee mannetjes neushoorns aankomen sjokken. Ween van hen steekt de weg over om het vrouwtje te behagen. Helaas voor hem is het vrouwtje hier niet van bedient en gaat het gevecht met hem aan, het mannetje druipt met de staart tussen zijn benen af. Het andere mannetje loop naar het eerste mannetje toe en vraagt en vraagt aan hem, vind ze je niet leuk, nee zegt de ander. Oké vind je het goed als ik het probeer, nee hoor ga je gang. Het mannetje steekt de weg over en probeert het vrouwtje op zijn beurt te behagen, helaas ook van hem is zij niet gediend en jaagt hem weg. Hierna gaan zij ieder hun weegs en gaan wij ook verder. De koffie smaakt ons heerlijk en na een half uurtje gaan we weer verder. We gaan langzaam op weg naar onze lunchplek. Na een poosje zien we een olifant met jong lopen. De ranger zegt dat dit hoogst ongebruikelijk is dat een moeder met jong alleen is meestal zijn ze met een kudde. Even later verschijnt er nog een jong die, volgens de rancher, een half jaar ouder is. Op het moment dat het oudste jong te dicht bij de moeder komt begint zij te briesen en verjaagt zij het jong. Wij komen aan op onze lunchplek en genieten weer ven een heerlijke braai met kip, impala, wrattenzwijn worst, sla, bonen, gepofte aardappel en daarbij een heerlijk verkoelend drankje. Na een uur gaan we weeer op weg naar de bus we rijden weer richting verblijfplaats en stoppen onderweg nog even om geld te pinnen. Vanmiddag lekker hangen aan het zwembad met een. Randje en een hapje en vanavond weer heerlijk eten. Ik zet, als het lukt, weer wat foto's op internet en zou zeggen tot morgen. Doei.

• 06 Mei 2017 - 17:21

Robert:

Geweldig om al die dieren in het wild te zien. Ben benieuwd naar de foto's

• 07 Mei 2017 - 14:47

Saskia:

Wat triest is het toch wat die stropers aanrichten. Hopelijk komt hier snel echt een einde aan. Maak maar flink wat mooie plaatjes en filmpjes. We kijken ernaar uit.