Cape St. Francis-Tuinroute-Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu Cape St. Francis-Tuinroute-Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van adrivanwageningen - WaarBenJij.nu

Cape St. Francis-Tuinroute-Knysna

Door: Adri van Wageningen

11 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Knysna

Vanochtend beginnen na een heerlijk ontbijt met een wandeling langs het strand richting vuurtoren. Langs het strand liggen prachtige huizen die volgens de gids maar een paar weken per jaar gebruikt worden door rijke Zuid-Afrikaanse eigenaren. Naast de vuurtoren ligt een opvangcentrum voor Zuid-Afrikaanse pinguïns. Pinguins die worden gevonde langs de kust en besmeurd zijn met olie of ondervoed worden hier opgevangen en behandeld zodat ze weer teruggeplaatst kunnen worden in zee. In de opvang zitten ook een vijftiental pinguins die niet meer uitgezet kunnen worden omdat hun vacht niet meer waterdicht is of ze flinke wonden hebben Door beten van haaien. Na een half uurtje gaan we weer op weg naar een fabriekje waar vrouwen uit de township verschillende dingen breien om zo in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien. Op weg naar het fabriekje komen we langs een krottenwijk waar duizenden mensen in erbarmelijke omstandigheden al jaren wachten op huis in de township. Dit zet je wel aan het denken. Er moet nog heel veel gebeuren hier voor dat iedereen een beetje toekomst heeft. Hierna gaan we weer verder met de bus richting tuinbouwtentoonstelling dit is een prachtige rit door weelderige bossen en spectaculaire kliffen en witte strandstranden. Om 13.30 uur stoppen in het Tsitsikamme National Park om te lunchen en de hangende brug over de Storms River te bezoeken. Helaas bij de ingang begaf de bus het, later bleek iets met de de boordcomputer, het was al de derde keer dat we oech hebben met de bussen. Eerst een lekke band, toen een defecte versnellingsbak en nu de boord computer. Door de defecte versnellingsbak hebben we al een andere bus gekregen. Na een uur komen er busjes van het restaurant om ons op te halen want de bus staat nog vijf kilometer daar vandaan. Het regens en het waait dus het is geen optie om te lopen. Na een heerlijke lunch prachtige plaatjes van hoge uiteen spattende golven op de rotsen gaan we een wandeling maken naar de hangende bruggen. Het is inmiddels droog geworden en het een mooie wandeling. We steken de drie bruggen over, ook weer een schitterende ervaring, en schieten weer mooie plaatjes en filmpjes. Hierna lopen we weer terug naar het restaurant en zien we dat de bus er weer staat en dat weer gerepareerd is door de langsgekomen monteurs. Hierna gaan we op weg naar Knysna waar we de komende twee nachten verblijven. Om 19.00 uur komen we aan en ook dit is weer een prachtig verblijf met mooie bungalows. Nu het verslag voor vandaag is weer klaar, nu lekker eten en dan gaan we morgenvroeg, wat anders, met een boot de Indische Oceaan op om te proberen walvissen te spotten. Ik zou zeggen tot mergen, doei.

• 11 Mei 2017 - 21:31

Anita:

Veel plezier morgen het lijkt me prachtig als je zo de walvissen in het echt ziet zwemmen.Zo te lezen maak je weer een prachtige reis.Wel lange dagen maar het is de moeite waard.Ook leuke die Afrikaanse woorden. Groetjes

• 12 Mei 2017 - 07:50

Robert:

Ik hoop dat je de walvissen gespot heb. Lijkt mij geweldig